20 липня за підтримки Асоціації AIPM Ukraine та Комітету з медичного права Асоціації правників України відбувся круглий стіл щодо основних аспектів законопроекту, що має врегулювати ринок реклами ліків

У дискусії взяли участь представники фармвиробників, юридичні експерти рекламного ринку,  керівники медіа-груп, видавці, представники ЗМІ та рекламних агентств.Серед спікерів були присутні заступник міністра МОЗ України Роман Ілик, заступник профільного комітету Ірина Сисоєнко, заступник голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення  Ульяна Фещук, виконавчий директор АІРМ Ukraine Володимир Ігнатов, співзасновник групи компаній “Медексперт” Дана Бахтіярова, голова Комітету АПУ з медичного права, партнер юридичної компанії Jurimex Марина Слободніченко.

Під час круглого столу обговорили такі питання:

  • В чому небезпека для суспільства реклами лікарських засобів? Контролювати чи забороняти?
  • Євроінтеграційні особливості законопроекту;
  • Як врегулювати рекламу ліків, спрямовану на медичних і фармацевтичних працівників?
  • Що таке “спеціалізовані” видання в яких дозволятиметься розміщувати рекламу ліків без суворих законодавчих застережень?

Асоціація AIPM Ukraine вбачає такі проблеми щодо врегулювання реклами ліків, спрямовану на медичних і фармацевтичних працівників на сьогодні:

  • Ототожнення загального поняття про рекламу з промоцією та наданням інформації про лікарські засоби професіоналам сфери охорони здоров’я;
  • Не розуміння функціонального призначення взаємодії представників фармацевтичних компаній з медичними і фармацевтичними працівниками;
  • Ініціативи локального чи загальнодержавного характеру з надмірного обмеження або повної заборони (наказ Департаменту охорони здоров’я Дніпровської міської ради від 14.09.2017 № 473 «Про обмеження, встановлені для медичних працівників під час здійснення ними професійної діяльності»);
  • Наявність сучасних стандартів поведінки (Кодексів належної практики) в даній сфері лише в рамках окремих професійних об’єднань (такі як AIPM Ukraine, APRAD тощо) – їх не обов’язковість для інших учасників ринку;
  • Непослідовна позиція держави із визначення стандартів даної діяльності (прийняття у 2013 році та скасування через 1 місяць настанови «Лікарські засоби. Належна практика промоції»);
  • Не врахування сучасних каналів отримання інформації під час встановлення державного регулювання (інтернет);
  • Різні підходи до обсягів публікації медичної інформації (загальна реклама лікарських засобів / дані про результати клінічних випробувань).

Роль взаємодії представників фармацевтичних компаній з медичними і фармацевтичними працівниками на думку AIPM Ukraine:

  • здійснення заходів із забезпечення фармаконагляду та фармакобезпеки;
  • контроль проведення клінічних випробувань;
  • інформування про новітні технології та препарати для лікування пацієнтів;
  • професійне інформування про характеристики та властивості лікарських засобів та засобів медичного призначення;
  • підвищення ефективності здійснення локальних закупівель, питання впровадження HTA (оцінка технологій охорони здоров’я) в клінічну практику.

Пропозиції AIPM Ukraine:

  • нормативне врегулювання загальних принципів вказаної діяльності (загальнообов’язкові стандарти взаємодії представників фармацевтичних компаній з медичними і фармацевтичними працівниками для всіх учасників фармацевтичного сектору);
  • імплементація норм Європейського Союзу (Директива 2001/83/ЕС);
  • врахування сучасних каналів отримання інформації;
  • приведення локального регулювання у відповідність до вказаних положень.